The store will not work correctly in the case when cookies are disabled.
Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring tijdens het navigeren door de website te verbeteren. Van deze cookies worden de cookies die zijn gecategoriseerd als noodzakelijk in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het functioneren van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen te analyseren en te begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan gevolgen hebben voor uw surfervaring.
Essentieel
Naam
Omschrijving
Lifetime
CART
The association with your shopping cart.
1 Jaar
CATEGORY_INFO
Allows pages to be displayed more quickly.
1 Jaar
COMPARE
The items that you have in the Compare Products list.
1 Jaar
CUSTOMER
An encrypted version of your customer id.
1 Jaar
CUSTOMER_AUTH
An indicator if you are signed into the store.
1 Jaar
CUSTOMER_INFO
An encrypted version of the customer group you belong to.
1 Jaar
Marketing
Naam
Omschrijving
Lifetime
CUSTOMER_SEGMENT_IDS
Stores your Customer Segment ID
1 Jaar
EXTERNAL_NO_CACHE
A flag that, indicates whether caching is on or off.
1 Jaar
FRONTEND
Your session ID on the server.
1 Jaar
GUEST-VIEW
Allows guests to edit their orders.
1 Jaar
LAST_CATEGORY
The last category you visited.
1 Jaar
LAST_PRODUCT
The last product you looked at.
1 Jaar
NEWMESSAGE
Indicates whether a new message has been received.
1 Jaar
NO_CACHE
Indicates whether it is allowed to use cache.
1 Jaar
PERSISTENT_SHOPPING_CART
A link to information about your cart and viewing history if you have asked the site.
Je zult er ongetwijfeld over gehoord hebben, vloggers. Als je niet helemaal onder een steen geleefd hebt vliegen ze om je oren. Inmiddels zijn vloggers supersterren met een fanbase waar menig BN’er jaloers op is. En het is niet alleen voor de lol, het is serieuze business.
Wat is vloggen?
Vloggen is een samentrekking van de woorden video en bloggen. Waarbij blog weer een afkorting is van weblog, wat je zou kunnen omschrijven als een online dagboek. Dus, een vlog is een kijkje in iemands leven met behulp van video.
Met de komst van YouTube en goedkope camera’s kan iedereen een vlog starten. En er zijn dan ook veel mensen die het doen. Vooral jongeren zijn zwaar vertegenwoordigd, de generatie die is opgegroeid met de smartphone en snel internet.
Uit onderzoek van Metro Nieuws blijkt dat 53% van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar een eigen YouTube-kanaal heeft, met dromen om professioneel YouTuber te worden.
Vloggen blijft ook in 2019 groeien in populariteit
De cijfers van YouTube zijn werkelijk astronomisch. Wereldwijd zijn er 1,9 miljard actieve gebruikers per maand, waarvan er meer dan 30 miljoen dagelijks op YouTube content bekijken.
Elke minuut wordt er 300 uur video geüpload. De gemiddelde kijktijd per sessie is met 50% gestegen ten opzichte van 2017, naar 40 minuten.
Het is voor vlogs gebruikelijk dat video’s 10-50 minuten duren. Mensen verwachten regelmatig, vaak zelfs dagelijks, nieuwe content en kijken trouw alsof het een serie is op televisie. Elke dag wordt voor meer dan 1 miljard uur aan content geconsumeerd op YouTube.
Opmerkelijk is dat de snelst stijgende demografie de leeftijdsgroep tussen de 35 en 55 is.
Hoe begin je met vloggen?
Je hebt besloten dat je ook wilt gaan vloggen, hoe pak je dat aan? Zoals eerder gezegd is de drempel laag, iedereen kan direct beginnen met vloggen. Met je smartphone in de hand kun je jezelf filmen en je content ideeën delen met de wereld.
Je hebt enkel een idee nodig, een smartphone met goede camera en een YouTube kanaal. Een YouTube kanaal kun je gratis aanmaken.
De meest populaire onderwerpen om over te vloggen zijn mode, games, lifestyle, reizen en technologie.
Handleiding en tips voor vloggen
Natuurlijk kan iedereen en camera pakken en beginnen met vloggen, maar jij wil het goed aanpakken. En om goed over te komen in vlogs heeft NEBOweb een aantal richtlijnen opgesteld om je daarbij te helpen, een checklist.
Een vlog camera kopen
Als je beschikt over een recente smartphone van Apple, Samsung of Google kun je al mooie video’s maken. In combinatie met een gimball lijken de video’s direct zeer professioneel. Hiervoor kun je de DJI Osmo Mobile gebruiken bijvoorbeeld. Let hierbij wel op dat de stabilisatie van de Osmo en jouw telefoon elkaar niet tegenwerken, dan krijg je storende bewegingen in beeld.
Serieuze vloggers kiezen liever voor een wat betere compact camera, zoals de Canon Powershot SX730 (€ 289,-), een zeer compacte camera die tot wel 40x kan zoomen. Mede door het lichtgewicht en opklapbaar scherm ideaal om te vloggen. Deze camera kan filmt ook 1080p op 60 frams per seconde voor extra vloeiende beelden.
In een wat hoger segment is de Panasonic Lumix DMC-LX15 (€ 519,-) zeer populair. De hoge kwaliteit lens biedt een vaste groothoeklens waardoor je beter in beeld bent als je jezelf filmt. Ook een draaibaar/kantelbaar scherm filmt deze compact camera tot 4k resolutie.
Een microfoon kopen
Goed geluid wordt vaak onderschat, maar succesvolle YouTubers weten dat geluid je maakt of breekt. Ingebouwde microfoons zijn vaak wel acceptabel, maar een externe microfoon voegt heel veel kwaliteit toe. Je bent beter verstaanbaar, hebt minder last van storingen of omgevingsgeluiden of bijvoorbeeld de wind.
Er zijn veel verschillende opties, maar vloggers maken het meest gebruik van shotgun microfoons zoals de Rode Videomic GO (€ 72,-) of dasspeld microfoons zoals de Olypus Microfoon ME 15. De shotgun microfoon is aan te raden wanneer je meerdere mensen in je vlog filmt. Een dasspeld microfoon werkt het best op degene die hem draagt.
Accessoires voor vloggen
Niet direct noodzakelijk, maar afhankelijk van hoeveel je vlogt kan het handig zijn om een extra accu en extra geheugenkaartjes te kopen voor je vlogcamera. Je wilt niet midden in een vlog tot de ontdekking komen dat je geheugen vol is of je batterij leeg…
Een statief is ook echt een aanrader. Als je buiten filmt kun je met behulp van een statief jezelf filmen zonder dat je van onder filmt. Je hebt je handen vrij om dingen te doen en je kunt zelfs coole time-lapse filmen om je verhalen mee aan elkaar te editen.
Editing software
Nadat je alles gefilmd hebt, zul je je vlog moeten editen. De manier waarop je edit is heel persoonlijk en biedt je kansen om je te onderscheiden van andere YouTubers. De meest gebruikte software is iMovie op Apple Mac OS X en Windows Movie Maker voor Microsoft Windows.
Professionele software als Final Cut Pro en Adobe Premier Pro zijn betaalde videobewerkingsprogramma’s met zeer uitgebreide opties. Om dit te gebruiken zijn diverse tutorials online beschikbaar, en die heb je zeker als beginner nodig.
Creativiteit en doorzettingsvermogen
Je kunt alle kleuren verf kopen en de duurste kwasten, maar dat maakt je niet direct een goede schilder. Datzelfde geldt voor vloggen. Neem de tijd om te experimenteren en technieken te leren om steeds betere video’s te maken.
Verwacht niet dat je direct 100.000 subscribers hebt in 2 maanden. Vlog over dingen die je leuk of interessant vindt en blijf zoveel mogelijk bij 1 onderwerp. Zo weten de kijkers wat ze ongeveer kunnen verwachten.
Geld verdienen met je vlog op YouTube
Als je veel subscribers hebt en je video’s vaak bekeken worden is het interessant om te gaan kijken hoe je daar geld mee kunt verdienen. Je wilt je investering natuurlijk terug verdienen en misschien zelf professioneel vlogger worden om daar je boterham van te betalen.
Advertentie inkomsten via YouTube krijg je pas als je kanaal binnen 12 maanden 4000 uur bekeken is. Daarnaast moet je 1000 abonnees hebben.
Een andere mogelijkheid is affiliate marketing, producten aanraden en promoten in je vlog en je kijkers op een link laten klikken of een promocode laten gebruiken. Voor elke verkoop krijg jij dan commissie.
Behalve reclames tussen je video door YouTube, kun je ook zelf reclames in je vlog editen. Zo kun je je laten sponsoren bijvoorbeeld.
Het is aan te raden niet teveel met reclame bezig te zijn, vooral in het begin niet. Wees zo authentiek en origineel mogelijk en spoor mensen aan te liken, commenten en delen en promoot je video’s en kanaal. Werk eerst aan je fanbase, het geld komt later.
Enzo Knol (2.051.617 abonnees) heeft de meeste abonnees van de Nederlandstalige YouTubers. Hij filmt met een Sony DSC RX10 Mark IV (€ 1.999,-). Met 2 miljoen subs kun je dit soort camera’s kopen.
Welke vlog camera gebruikt Nikkie Tutorials?
Nikkie Tutorials (11.111.072 abonnees) is wereldwijd bekend geworden met make up handleidingen en filmt haar vlogs met de Canon Eos 70D uit 2013. Deze camera wordt niet meer gemaakt, de Canon EOS 800D (€ 679,-) is de opvolger.
Bekende buitenlandse vloggers
Welke vlog camera gebruikt Casey Neistat?
Casey Neistat (10.507.285 abonnees) is een YouTuber uit New York. De manier waarop zijn vlogs edit heeft duizenden YouTube content creators geinspireerd om een soortgelijk format te gebruiken. Grote kans als je zijn vlog ziet, dat je de stijl herkent van andere YouTubers.
Iemand die ik nog wil delen met je is Gary, met het kanaal GaryVee (1.691.578 abonnees). Gary Vaynerchuk bouwt bedrijven via marketing en social media. Naam gemaakt via het familiebedrijf, wat hij heeft gegroeid van € 3 miljoen naar € 60 miljoen, mede door dagelijks video’s te maken over wijn.
Tegenwoordig heeft hij iemand in dienst die hem volgt, filmt en zijn vlogs edit, dus hij filmt zichzelf niet meer zoveel. De "DailyVee" video’s zijn vooral gefilmd met de Canon 70D. Deze camera wordt niet meer gemaakt, de Canon EOS 800D (€ 679,-) is de opvolger.
Afsluitend Ash Tailor (88.826 abonnees), een voorbeeld van hoe je jezelf kunt onderscheiden met editing en skill. Er zijn talloze tech review kanalen, maar deze combinatie van beeld, geluid, cinematografie, compositie en veelzijdigheid tillen het genre naar een hoger niveau.
Hopelijk heb uit deze blog genoeg informatie en inspiratie opgedaan om jouw vlog tot een succes te maken. Heb je vragen over de producten uit deze blog of wat er mogelijk bij jouw behoeftes en budget past, neem dan contact op via de chat. Natuurlijk ben je ook welkom in een van onze 6 winkels voor persoonlijk advies en uitproberen van de camera’s.